Publikationer
På denna sida visas ett urval skrifter som forskare vid Institutionen för utbildningsvetenskap har publicerat. Om du vill se ytterligare publikationer går det bra att söka i Lunds universitets publikationsdatabas (LUP).
Här hittar du mer information om LUP och kan söka efter publikationer
Bokkapitel (sida 5 av 8)
- Johansson, R. & Mens, P. (2015). En berättelse i ord och bild. I Johansson, R. (Red.) Malmö högskola tar form (pp. 40-66). Malmö högskola och Mezzo Media.
- Larsson, M., Anderberg, E. & Olsson, T. (2015). Researching the transformation in the Scholarship of Teaching and Learning through teaching portfolios and conference papers. I Booth, S. & Woollacott, L. (Red.) The Scholarship of Teaching and Learning in Higher Education : On its constitution and transformative potential (pp. 113-136). African Sun Media.
- Lindberg-Sand, ?. & Sonesson, A. (2015). Contextual and conceptual ambiguities in supervision of artistic research : experiences from Konstnärliga forskarskolan. I Frisk, H., Johansson, K. & Lindberg-Sand, ?. (Red.) Acts of Creation : thoughts on artistic research supervision (pp. 189-220). Brutus Östlings Bokförlag Symposion.
- Ossiannilsson, E. (2015). Challenges and opportunities for active and hybrid learning related to UNESCO post 2015. Handbook of Research on Active Learning and the Flipped Classroom Model in the Digital Age, 333-351. IGI Global.
- Persson, A. (2015). Karl Ove Knausgård : intimt offentliggörande. I Edling, C. & Rydgren, J. (Red.) Sociologi genom litteratur : skönlitteraturens möjligheter och samhällsvetenskapens begränsningar (pp. 189-201). Arkiv.
- Persson, A. (2015). Online schack och chatt interaktion. Spel och spelande i schack ansikte-mot-ansikte och online. I Rahm, H. (Red.) Årsbok, Vetenskapssocieteten i Lund. Årsbok 2015 (pp. 65-82). Vetenskapssocieteten i Lund.
- Sæther, E. (2015). Exploring musical research sensibilities. I Bresler, L. (Red.) Perspectives in Music and Music Education, Beyond Methods: Lessons from the Arts to Research Methodology (pp. 89-104). Malmö: Lund University, Malmö Academy of Music.
- Sæther, E. & Houmann, A. (2015). Abstraherade och koncentrerade destillat. I Holgersson, P.-H. & Gullö, J.-O. (Red.) Festschrift till Cecilia Hultberg (pp. 89-96). Kungliga Musikhögskolan.
- Berggren, L. & Johansson, R. (2014). Skola och modernisering på Grönland. I Persson, A. & Johansson, R. (Red.) Vetenskapliga perspektiv på lärande, undervisning och utbildning i olika institutionella sammanhang : utbildningsvetenskaplig forskning vid Lunds universitet (pp. 231-245). Lunds universitet, Institutionen för utbildningsvetenskap.
- Bergqvist Rydén, J. (2014). Hon er laeknir beztr. Kvinnornas roll inom läkaryrket i Norden under medeltiden. I Alexandersson, H., Andreeff, A. & Bünz, A. (Red.) GOTARC. Series A, Med hjärta och hjärna : En vänbok till professor Elisabeth Arwill-Nordbladh (pp. 383-395), 5. Institutionen för historiska studier, Göteborgs universitet.
- Brodin, E. & Avery, H. (2014). Conditions for scholarly creativity in interdisciplinary doctoral education through an Aristotelian lens. I Shiu, E. (Red.) Creativity Research: An Inter-Disciplinary and Multi-Disciplinary Research Handbook (pp. 273-294). Routledge.
- Frick, L. & Brodin, E. (2014). Developing expert scholars: The role of reflection in creative learning. I Shiu, E. (Red.) Creativity Research: An Inter-Disciplinary and Multi-Disciplinary Research Handbook (pp. 312-333). Routledge.
- Gulz, A. & Haake, M. (2014). Forskning och utveckling om digitala läromedel för att gynna lärande och lärare. I Persson, A. & Johansson, R. (Red.) Vetenskapliga perspektiv på lärande, undervisning och utbildning i olika institutionella sammanhang : utbildningsvetenskaplig forskning vid Lunds universitet (pp. 45-64). Institutionen för utbildningsvetenskap, Lunds universitet.
- Hofvander Trulsson, Y. (2014). Barnet som investering- Föräldrars vägar till medelklasskultivering, generationell mobilitet och social framgång. I Persson, A. & Johansson, R. (Red.) Vetenskapliga perspektiv på lärande, undervisning och utbildning i olika institutionella sammanhang : utbildningsvetenskaplig forskning vid Lunds universitet. Lund University.
- Kirkegaard, C., Gulz, A. & Silvervarg, A. (2014). Introducing a challenging teachable agent. I Zaphiris, P. & Ioannou, A. (Red.) Learning and Collaboration Technologies. Designing and Developing Novel Learning Experiences: First International Conference, LCT 2014, Held as Part of HCI International 2014, Heraklion, Crete, Greece, June 22-27, 2014, Proceedings, Part I ; Lecture Notes in Computer Science (pp. 53-62), 8523. Springer.
- Kirkegaard, C., Tärning, B., Haake, M., Gulz, A. & Silvervarg, A. (2014). Ascribed Gender and Characteristics of a Visually Androgynous Teachable Agent. I Bickmore, T., Marsella, S. & Sidner, C. (Red.) Intelligent Virtual Agents : 14th International Conference, IVA 2014, Boston, MA, USA, August 27-29, 2014, Proceedings / Lecture Notes in Computer Science (pp. 232-235), 8637. Springer.
- Mårtensson, K. & Roxå, T. (2014). Starka mikrokulturer – ett sociokulturellt perspektiv på högre utbildning. I Persson, A. & Johansson, R. (Red.) Vetenskapliga perspektiv på lärande, undervisning och utbildning i olika institutionella sammanhang : Utbildningsvetenskaplig forskning vid Lunds universitet (pp. 381-390). Institutionen för utbildningsvetenskap, Lunds universitet.
- Neuhaus, S. (2014). Vad är det vi gör när vi berättar historia?. I Claesson, U. & Neuhaus, S. (Red.) Forskning för kyrkan, Minne och möjlighet : Kyrka och historiebruk från nationsbygge till pluralism (pp. 44-52), 22. Makadam förlag.
- Ossiannilsson, E. (2014). Quality Enhancement for Mobile Learning in Higher Education. I Keengwe, J. (Red.) Promoting Active Learning through the Integration of Mobile and Ubiquitous Technologies (pp. 1-304). Hershey, PA: IGI Global. doi:10.4018/978-1-4666-6343-5. IGI Global.
- Persson, A. (2014). Inramad skola: ramfaktorer, frames och analys av sociala interaktionsdynamiker i skolan. I Persson, A. & Johansson, R. (Red.) Vetenskapliga perspektiv på lärande, undervisning och utbildning i olika institutionella sammanhang : utbildningsvetenskaplig forskning vid Lunds universitet (pp. 391-412). Institutionen för utbildningsvetenskap, Lunds universitet.
- Persson, A. & Johansson, R. (2014). Utbildningsvetenskaplig forskning vid Lunds universitet. I Persson, A. & Johansson, R. (Red.) Vetenskapliga perspektiv på lärande, undervisning och utbildning i olika institutionella sammanhang : utbildningsvetenskaplig forskning vid Lunds universitet (pp. 9-22). Institutionen för utbildningsvetenskap, Lunds universitet.
- Persson, J. (2014). Att leda och administrera. I Eldén, S. & Jonsson, A. (Red.) Efter festen: Om konsten att utvecklas från doktor till docent. Studentlitteratur AB.
- Ponti, M., Bergquist, M. & Ossiannilsson, E. (2014). Learning across Sites through Learning by Design in Use. I Littlejohn, A. & Pegler, C. (Red.) Reusing Open Resources: Learning in Open Networks for Work, Life and Education (pp. 127-137). Routledge.
- Saether, E. (2014). Didaktiska irritationer i musiklärarutbildning : om kulturmöten och beredskap för pedagogisk utveckling. I Persson, A. & Johansson, R. (Red.) Vetenskapliga perspektiv på lärande, undervisning och utbildning i olika institutionella sammanhang : utbildningsvetenskaplig forskning vid Lunds universitet (pp. 413-427). Institutionen för utbildningsvetenskap, Lunds universitet.
- Silvervarg, A., Kirkegaard, C., Nirme, J., Haake, M. & Gulz, A. (2014). Steps towards a Challenging Teachable Agent. I Bickmore, T., Marsella, S. & Sidner, C. (Red.) Intelligent Virtual Agents, 14th International Conference, IVA 2014, Boston, MA, USA, August 27-29, 2014, Proceedings / Lecture Notes in Computer Science (pp. 410-419), 8637. Springer.