Publikationer
På denna sida visas ett urval skrifter som forskare vid Institutionen för utbildningsvetenskap har publicerat. Om du vill se ytterligare publikationer går det bra att söka i Lunds universitets publikationsdatabas (LUP).
Här hittar du mer information om LUP och kan söka efter publikationer
Bokkapitel (sida 7 av 8)
- Persson, A. & Sellerberg, A. M. (2011). Lytting på offentlig sted. I Fangen, K. & Sellerberg, A.-M. (Red.) Mange ulike metoder (pp. 235-250). Gyldendal Akademisk.
- Brinck, I., Håkansson, S., Höög, V., Ljungqvist, M. & Ohlsson, A. (2010). Från jämställdhetspolicy till genuscertifiering : Lunds universitets jämställdhetsarbete utvärderat ur ett HT-perspektiv. I Lövcrona, I., Agrell, C. & Widén, K. (Red.) AKKA III: Ledarutvecklingsprogram för kvinnor och män vid Lunds universitet 2008-2009 : Erfarenheter av ett genusintegrerat ledarskapsprogram (pp. 31-48). Lund University (Media-Tryck).
- Grahn, M. (2010). Minnet av en (o)löst konflikt : Om historiebruk och identitet. I Eliasson, P., Karlsson, K.-G., Rosengren, H. & Tornbjer, C. (Red.) Historia på väg mot framtiden : historiedidaktiska perspektiv på skola och samhälle (pp. 293-304), 1. Forskarskolan i historia och historiedidaktik, Lunds universitet.
- Johansson, R. (2010). Four perspectives on discerning bias. I Cunningham, P. (Red.) Discerning bias in research : Challenging Epistemological Understandings / CiCe guides for practice-based research (pp. 14-17), 4. London Metropolitan University.
- Olsson, T., Mårtensson, K. & Roxå, T. (2010). Pedagogical Competence – A development perspective from Lund University. I Ryegård, ?., Olsson, T. & Apelgren, K. (Red.) A Swedish Perspective on Pedagogical Competence (pp. 121-132). Division for Development of Teaching and Learning, Uppsala University.
- Ossiannilsson, E. (2010). Benchmarking eLearning in Higher Education. Findings from EADTU’s E-xcellence+ project and ESMU’s benchmarking exercise in eLearning. I Soinila, M. & Stalter, M. (Red.) Quality Assurance of E-learning (pp. 32-44). ENQA.
- Persson, A., Andersson, G. & Nilsson-Lindström, M. (2010). Framgångsrika skolledare i spänningsfält och allianser. I Persson, A. (Red.) Skolkulturer (e-bok) (pp. 33-56). Studentlitteratur AB.
- Ossiannilsson, E. & Sponberg, H. (2009). Geographical Information Systems (GIS) - from Daily use to Professional Training and Master Courses. I Aung, W. (Red.) Innovations 2009, the iNEER Special Volume (pp. 149-161), Vol 2009. INEER.
- Ossiannilsson, E. & Sponberg, H. (2009). Web 2.0 to Encourage Usability of GIS (Geographical Information Systems) in Society – the eGIS+ Project. I Méndez-Vilas, A., Solano Martín, A., Mesa González, J. & Mesa González, J. (Red.) Research, Reflections and Innovations in Integrating ICT in Education (pp. 1131-1135), 2. Formatex Research Center.
- Persson, A. (2009). Samhället som konstant, samhället som variabel. Om olika sätt att rättfärdiga barns och vuxnas lärande. I Lind, J., Lindgren, C., Sjöberg, M. & Zetterqvist Nelson, K. (Red.) Historien, barnen och barndomarna. Vad är problemet? En vänbok till Bengt Sandin (pp. 257-279). Linköping University.
- Roxå, T. & Mårtensson, K. (2009). Teaching and Learning Regimes from within – Significant Networks as a Locus for the Social Construction of Teaching and Learning. I Kreber, C. (Red.) The University and its Disciplines: Teaching and learning within and beyond disciplinary boundaries. Routledge.
- Berggren, L. & Johansson, R. (2008). I arbetarrörelsens spår. I Johansson, R. (Red.) Gå till historien : Tretton vandringar för dig som vill upptäcka Malmö (pp. 126-145). Mezzo Media AB.
- Berggren, L., Greiff, M. & Johansson, R. (2008). Jakten på det moderna. I Johansson, R. (Red.) Gå till historien. Tretton vandringar för dig som vill upptäcka Malmö (pp. 266-285). Mezzo Media AB.
- Persson, A. (2008). Inledning. I Holmström, O., Persson, A. & Svensson, B. (Red.) Språkutveckling och forskningscirklar - utvärderingar av insatser i regi av Malmö Stads Resurscentrum för mångfaldens skola. Sektionen för lärarutbildning, Högskolan i Halmstad.
- Persson, A. (2007). Handledning mellan politiska mål, lärarpraxis och vetenskaplighet - lärarutbildningens examensarbete. I Kroksmark, T. & Åberg, K. (Red.) Handledning i pedagogiskt arbete (pp. 355-378). Studentlitteratur AB.
- Persson, A. (2007). Lärerutdanningens eksamensarbeid - veiledning mellom politiske mål, lärerpraksis og vitenskapelighet. I Kroksmark, T. & Åberg, K. (Red.) Veiledning i pedagogisk arbeid (pp. 267-287). Fagbokforlaget.
- Persson, A. (2007). Power and resistance, powerlessness and action in school. I Furu, E. M., Lund, T. & Tiller, T. (Red.) Action research (pp. 203-219). Høyskoleforlaget.
- Andersson, B., Dahl, J., Holmqvist, K., Holsanova, J., Johansson, V., Karlsson, H., Strömqvist, S., Tufvesson, S. & Wengelin, ?. (2006). Combining Keystroke Logging with Eye Tracking. I van Waes, L., Leijten, M. & Neuwirth, C. M. (Red.) Studies In Writing, Writing and Digital Media (pp. 166-172), 17. Elsevier.
- Berggren, L. & Johansson, R. (2006). August Palm - historien om agitatorn som förändrade Sverige. Hvad vilja socialdemokraterna? : August Palm i Malmö 6 november 1881 & i Stockholm 26 december 1881, 6-32. ABF Stockholm.
- Persson, A. (2006). Nöjda som lärare, missnöjda som anställda - skolexistens mellan mening och missnöje. I Petersson, H., Leppänen, V., Jönsson, S. & Tranquist, J. (Red.) Villkor i arbete med människor - en antologi om human servicearbete (pp. 19-36). Arbetslivsinstitutet.
- Persson, A. (2006). Rapporter från ett skolgolv. I Alsterdal, L. (Red.) Rapporter från ett skolgolv (pp. 136-139). Liber.
- Persson, A. (2006). Skolliv - forskning om skolans arbete och liv. Skolliv - om skolan som arbetsplats, 159-171. Liber.
- Lindberg-Sand, ?. (2005). Utmaningarnas taxonomi - ett perspektiv på handledning i högskolan. I Larsson, M. & Lindén, J. (Red.) Handledning - perspektiv och erfarenheter. Studentlitteratur AB.
- Månsson, E. & Persson, A. (2005). Meaningful work in a demanding work environment - teachers at school. I Gustafsson, R. ?. & Lundberg, I. (Red.) Worklife and healh in Sweden 2004 (pp. 319-340). Arbetslivsinstitutet/Arbetsmiljöverket.
- Persson, A. (2005). Samfundet som konstant, samfundet som variabel - retfärdiggörelse af läring som magtproblem. I Hermansen, M. (Red.) Läring - en status (pp. 57-82). Klim.