Publikationer
På denna sida visas ett urval skrifter som forskare vid Institutionen för utbildningsvetenskap har publicerat. Om du vill se ytterligare publikationer går det bra att söka i Lunds universitets publikationsdatabas (LUP).
Här hittar du mer information om LUP och kan söka efter publikationer
Bokkapitel (sida 8 av 8)
- Greiff, M., Persson, A. & Viggósson, H. (2004). Perspektiv på skolans arbetsliv - en introduktion. Nära gränsen? Perspektiv på skolans arbetsliv, 11-18. Arbetslivsinstitutet.
- Månsson, E. & Persson, A. (2004). Meningsfullt arbete i krävande arbetsmiljö - lärare i skolan. I Gustafsson, R. ?. & Lundberg, I. (Red.) Arbetsliv och hälsa 2004 (pp. 301-319). Liber.
- Persson, A. (2004). Pedagogiskt arbete i olika skolkulturer - om likheter och olikheter i "en skola för alla". Nära gränsen? Perspektiv på skolans arbetsliv, 153-181. Arbetslivsinstitutet.
- Persson, A. & Stavreski, H. (2004). Allting flyter - lärare mellan förvandling, anpassning och reform. Nära gränsen? Perspektiv på skolans arbetsliv, 91-113. Arbetslivsinstitutet.
- Andersson, G., Bennich-Björkman, L., Johansson, E. & Persson, A. (2003). Skolkulturer - tröghet, förändring, framgång. I Persson, A. (Red.) Skolkulturer (pp. 11-32). Studentlitteratur AB.
- Ossiannilsson, E. (2003). Introduction to University studies, community outreach, case study. I Mark, R. (Red.) The Alpine Manual of Good Practice (pp. 1-1). Alpine, Queens University, UK.
- Ossiannilsson, E. (2003). Swedish perspectives on adults in Swedish Higher Education. I Mark, R., Pouget, M. & Thomas, E. (Red.) Adults in Higher Education. Peter Lang Publishing Group.
- Ossiannilsson, E. (2003). The Process at Lund University, Sweden to make eLearning an integrated part of the educational system. I Mark, R. (Red.) The Alpine Manual of good practice;Adults Learning and Participating in Education - A Higher Education Project (pp. 1-3). Alpine, Queens University, UK.
- Persson, A., Andersson, G. & Nilsson-Lindström, M. (2003). Framgångsrika skolledare i spänningsfält och allianser. I Persson, A. (Red.) Skolkulturer (pp. 33-56). Studentlitteratur AB.
- Sigurðsson, H. A. (2001). Inflectional features and clausal structure. I Niemi, J. & Heikkinen, J. (Red.) Nordic and Baltic morphology : papers from a NorFA course, Tartu, June 2000 (pp. 99-111), 36. University of Joensuu.
- Andersson, G. (2000). Career Life-forms. I Vianello, M. & Moore, G. (Red.) Gendering Elites. : Economic and Political Leadership in 27 Industrialised Societies. Macmillan.
- Andersson, G. (1999). Om familjehistorier. I Sjöberg, K. (Red.) Mer än kalla fakta. Kvalitativ forskning i praktiken. Studentlitteratur AB.
- Andersson, G. & Persson, A. (1999). Närhet/distans, forskare/informant, forskning/undervisning - några avslutande reflektioner. I Sjöberg, K. (Red.) Mer än kalla fakta. Kvalitativ forskning i praktiken (pp. 193-202). Studentlitteratur AB.
- Persson, A. (1999). Metodspråk och tillhörighet - reflektioner kring individen i vetenskapssamhället. I Sjöberg, K. (Red.) Mer än kalla fakta. Kvalitativ forskning i praktiken (pp. 11-35). Studentlitteratur AB.
- Persson, A. (1998). Det framväxande massuniversitetets kvalitetsfrågor. Årsbok 1997. Institution i rörelse, 26-35. Sociologiska institutionen, Lunds universitet.
- Andersson, G. (1997). Karriär, kön, familj. I Sundin, E. & Nyberg, A. (Red.) Ledare, makt och kön: rapport till Utredningen om fördelningen av ekonomisk makt och ekonomiska resurser mellan kvinnor och män : SOU 1997:135 (Kvinnomaktutredningen). Fritzes offentliga publikationer.
- Persson, A. (1997). Den mångdimensionella utbildningskvaliteten - universitetet som kloster, marknad och självorganisation. I Persson, A. (Red.) Kvalitet och kritiskt tänkande (pp. 45-67), 1997:6. Department of Sociology, Lund University.
- Persson, A. (1997). Materialistisk och normativ ekonomism. I Persson, A. (Red.) Alternativ till ekonomismen? (pp. 57-71), 1997:5. Department of Sociology, Lund University.
- Andersson, G. (1996). Den sega manliga karriärtidtabellen. Egensinne och Mångfald : från 19 sociologer till Bengt Gesser. Arkiv.
- Andersson, G., Böök, I., Fasth, E., Persson, A. & Peterson, T. (1996). Inledning (till "Egensinne och mångfald"). I Andersson, G. (Red.) Egensinne och mångfald. Arkiv.
- Jörgensen, N. & Holsanova, J. (1996). Att avgränsa sin identitet i samtal. I Blomqvist, J. & Teleman, U. (Red.) Det gränslösa samtalet. (pp. 73-81). Lund University Press.
- Persson, A. (1996). Utbildningsberoende och känslodisciplinering. I Andersson, G. (Red.) Egensinne och mångfald (pp. 156-170). Arkiv.
- Persson, A. (1984). Svart låda eller självklarhet - företaget i ekonomisk och sociologisk teori. I Eidem, R. (Red.) Ekonomisk demokrati - löntagarinflytande och ekonomisk organisation (pp. 79-141). Arbetslivscentrum.
- Persson, A. (1983). Val och antagning till gymnasieskolan - en översiktlig beskrivning. I Andersson, B., Arnman, G. & Jönsson, I. (Red.) De gemensamma åren - en studie av segregation och särbehandling i grundskolan (pp. 56-71). Sociologiska institutionen, Lunds universitet.