Publikationer
På denna sida visas ett urval skrifter som forskare vid Institutionen för utbildningsvetenskap har publicerat. Om du vill se ytterligare publikationer går det bra att söka i Lunds universitets publikationsdatabas (LUP).
Här hittar du mer information om LUP och kan söka efter publikationer
Bokkapitel (sida 4 av 8)
- (2016). Högskolepedagogik i humanistisk och teologisk utbildning : Proceedings från Humanistiska och teologiska fakulteternas pedagogiska inspirationskonferens 2014. I Maurits, A., Mårtensson, K., Maurits, A. & Mårtensson, K. (Red.) Högskolepedagogik i humanistisk och teologisk utbildning. Lund University (Media-Tryck).
- Bergqvist Rydén, J. (2016). Läkekonst i Norden under medeltiden - i klostren och utanför. I Selin, E. & Emdén, C. (Red.) Roma kloster och cistercienserna (pp. 105-114). Gotlands fornsal.
- Frick, B. L., Albertyn, R., Brodin, E., McKenna, S. & Claesson, S. (2016). The role of doctoral education in early career academic development. I Fourie-Malherbe, M., Albertyn, R., Aitchison, C. & Bitzer, E. (Red.) Postgraduate Supervision: Future foci for the knowledge society (pp. 203-219). African Sun Media.
- Genot, E. & Gulz, A. (2016). The interrogative model of inquiry and inquiry learning. I Can, B. (Red.) Perspectives on Interrogative Models of Inquiry: Developments in Inquiry and Questions (pp. 15-33). Springer.
- Johansson, R. (2016). Dime Novels för flickor i USA vid 1800-talets slut. I Johansson, R. & Greiff, M. (Red.) I ständig rörelse : Mellan arbete, kultur och didaktik : En vänbok till Lars Berggren (pp. 242-276). Mezzo Media AB.
- Johansson, R. (2016). Dime Novels för flickor i USA vid 1800-talets slut. I Johansson, R. & Greiff, M. (Red.) I ständig rörelse : mellan arbete, kultur och didaktik. En vänbok till Lars Berggren (pp. 242-271). Mezzo Media AB.
- Lindberg-Sand, ?. (2016). Högskolans lärandemiljöer i förändring. Framtidens lärandemiljöer : Rapport från SUHF:s arbetsgrupp, 17-45. Sveriges universitets- och högskoleförbund (SUHF).
- Mårtensson, K. & Roxå, T. (2016). Working with networks, microcultures and communities. I Baume, D. & Popovic, C. (Red.) Advancing Practice in Academic Development. Taylor & Francis.
- Ossiannilsson, E. (2016). Let the learners take the lead for their lifelong learning journey. Handbook of Research on Learner-Centered Pedagogy in Teacher Education and Professional Development, 159-180. IGI Global.
- Persson, A. (2016). Karl Ove Knausgård : intimt offentliggörande. I Edling, C. & Rydgren, J. (Red.) Sociologi genom litteratur : skönlitteraturens möjligheter och samhällsvetenskapens begränsningar. Myndigheten för tillgängliga medier.
- Persson, A. (2016). Styra, chefa, leda : begränsat och framhävt skolledarskap. I Jarl, M. & Nihlfors, E. (Red.) Ledarskap, utveckling, lärande : grundbok för rektorer och förskolechefer (pp. 404-475). Natur & Kultur Akademisk.
- Persson, A. & Sæther, E. (2016). Det metareflekterande seminariet : en undersökning av forskarutbildningens oskrivna läroplan. I Cronqvist, M. & Maurits, A. (Red.) Det goda seminariet : forskarseminariet som lärandemiljö och kollegialt rum. Makadam förlag.
- Roxå, T. & Mårtensson, K. (2016). Developing higher education organisations and evaluating effects. I Egger, R. & Merkt, M. (Red.) Teaching Skills Assessment : Qualitätsmanagement und Personalentwicklung in der Hochschullehre (pp. 91-115). Springer.
- Spoelstra, S. & Svensson, P. (2016). Critical performativity: the happy end of critical management studies?. I Prasad, A., Prasad, P., Mills, A. J. & Mills, J. H. (Red.) Routledge Companion to Critical Management Studies. Routledge.
- Sæther, E. (2016). Musikundervisning för social hållbarhet: El Sistema i Malmö. Interkulturella perspektiv: pedagogik i mångkulturella lärandemiljöer. Andra upplagan., 209-234. Studentlitteratur AB.
- Sæther, E., Lindgren, M. & Bergman, ?. (2016). The counstruction of social inclusion through music education: Two Swedish ethnographic studies of the El Sistema programme. I Väkevä, L., Georgii-Hemming, E., Holgersen, S.-E. & Varkøy, ?. (Red.) NMH-publikasjoner 2016:6, Nordisk musikkpedagogisk forskning. Årbok 17 (pp. 65-81), 17. Norges musikkhøgskole.
- Örbring, D. (2016). Geografiska perspektiv i humanistisk och teologisk utbildning. I Maurits, A. & Mårtensson, K. (Red.) Högskolepedagogik i humanistisk och teologisk utbildning : Humanistiska och teologiska fakulteternas pedagogiska inspirationskonferens 2014 (pp. 61-70). Humanistiska och teologiska fakulteterna, Lunds universitet.
- Örbring, D. & Molin, L. (2016). Sweden : Past Didactic Influence and Present Efforts to Create Learning Progressions. I Muñiz Solari, O., Solem, M. & Boehm, R. (Red.) International Perspectives on Geographical Education, Learning Progressions in Geography Education : International Perspectives (pp. 55-74). Springer International Publishing.
- Brodin, E. (2015). Conditions for Criticality in Doctoral Education: A Creative Concern. I Davies, M. & Barnett, R. (Red.) The Palgrave Handbook of Critical Thinking in Higher Education (pp. 265-282). Palgrave Macmillan.
- Brodin, E. (2015). The scholarship of academic entrepreneurship in twenty-first century Europe: a Swedish relief carved out from personal experiences. I Evans, L. & Nixon, J. (Red.) Academic Identities in Higher Education: The Changing European Landscape (pp. 115-132). Bloomsbury Publishing.
- Frisk, H., Johansson, K. & Lindberg-Sand, ?. (2015). Acts of Creation : Introduction. I Frisk, H., Johansson, K. & Lindberg-Sand, ?. (Red.) Acts of Creation : Thoughts on artistic research supervision (pp. 7-18). Brutus Östlings Bokförlag Symposion.
- Hult, F. (2015). Making policy connections across scales using nexus analysis. I Hult, F. & Johnson, D. (Red.) Research Methods in Language Policy and Planning: A Practical Guide (pp. 217-231). John Wiley & Sons Inc..
- Hult, F. & Johnson, D. (2015). The practice of language policy research. I Hult, F. & Johnson, D. (Red.) Research Methods in Language Policy and Planning: A Practical Guide (pp. 1-5). Wiley-Blackwell.
- Johansson, R. (2015). Malmö högskola bildas kring en vision. I Johansson, R. (Red.) Malmö högskola tar form (pp. 12-40). Malmö högskola och Mezzo Media.
- Johansson, R. (2015). The Chicago Police and Haymarket Square : Bullets, Dynamite and Organized Labor as Workers' Rights. May Day Narratives in the United States 1886-2006. I Andersson, N. & Greiff, M. (Red.) Skrifter med historiska perspektiv, Från Go:teborg till Malmø via Königsberg : en resa i idéhistoria, idrott, kultur och utbildning. Till Lennart Olausson en festskrift (pp. 215-241), 15. Malmö högskola.