Publikationer
På denna sida visas ett urval skrifter som forskare vid Institutionen för utbildningsvetenskap har publicerat. Om du vill se ytterligare publikationer går det bra att söka i Lunds universitets publikationsdatabas (LUP).
Här hittar du mer information om LUP och kan söka efter publikationer
Bokkapitel (sida 2 av 8)
- Sæther, E. (2021). The kraptr of aging folk musicians : Mental practice for the future. I Holdhus, K., Murphy, R. & Espeland, M. (Red.) Landscapes: the Arts, Aesthetics, and Education, Music Education as Craft : Reframing Theories and Practices (pp. 207-217). Springer Nature.
- Alvesson, M. & Svensson, P. (2020). Över- och understyrning : - frihet, kontroll och gnäll i den akademiska världen. I Alvesson, M. & Sveningsson, S. (Red.) Ledning och (sned-)styrning i högskolan (pp. 52-76). Studentlitteratur AB.
- Edgren, L. & Johansson, K. (2020). Efter-läsning istället för före-läsning : grundkurs i historia från campuskurs till nätkurs. I Markussen, H. & Mårtensson, K. (Red.) Levande lärmiljöer : proceedings från Humanistiska och teologiska fakulteternas pedagogiska inspirationskonferens 2018 (pp. 113-122). Humanistiska och teologiska fakulteterna, Lunds universitet.
- Johansson, R. & Berggren, L. (2020). I Turning Torsos tidevarv. I Johansson, R. (Red.) Malmö stads historia, Malmö stads historia : Nionde delen 1990-2020, band 1 och 2 (pp. 13-37), 9. Kira Förlag.
- Johansson, R. & Jakobsson, A. (2020). Malmös skolor under en turbulent tid. I Johansson, R. (Red.) Malmö stads historia, Malmö stads historia : Nionde delen 1990-2020, band 1 och 2 (pp. 27-55), 9. Kira Förlag.
- Johansson, R. & Olausson, L. (2020). Malmö universitet – tillkomst och utveckling. I Johansson, R. (Red.) Malmö stads historia, Malmö stads historia : Nionde delen 1990-2020, band 1 och 2 (pp. 57-82), 9. Kira Förlag.
- Johansson, R., Ristilammi, P.-M. & Tolvhed, H. (2020). Zlatan som monument och tidsspegel. I Nyzell, S. & Lindholm, S. (Red.) Skrifter med historiska perspektiv, Människor, mening och motstånd : en vänbok till professor Mats Greiff (pp. 366-390), 24. Fakulteten för lärande och samhälle, Malmö universitet.
- Mårtensson, K. (2020). Expertise : How do we develop a career long engagement with teaching?. I Ashwin, P., Boud, D., Calkins, S., Coate, K., Hallett, F., Light, G., Luckett, K., McArthur, J., MacLaren, I., McLean, M., McCune, V. & Tooher, M. (Red.) Reflective teaching series, Reflective Teaching in Higher Education (pp. 357-378). Bloomsbury Academic.
- Persson, A. (2020). Sårbarhet som relation mellan helhet och del. I Bruce, B. (Red.) Från sårbarhet till hållbarhet i lärande och undervisning (pp. 25-42). Studentlitteratur AB.
- Svensson, P. (2020). Den undranslösa företagsekonomin. I Alvehus, J. & Ericsson, D. (Red.) Om undran inför företagsekonomin. Santérus förlag.
- Ulver, S. & Svensson, P. (2020). Symbolic Interactionism. I Eriksson-Zetterquist, U., Hansson, M. & Nilsson, F. (Red.) Theories and Perspectives in Business Administration. Studentlitteratur AB.
- Houmann, A., Timonen, V. & Sæther, E. (2019). The reinvented music teacher - researcher in the making : Conducting educational development through intercultural collaboration. I Westerlund, H., Karlsen, S. & Partti, H. (Red.) Landscapes: the Arts, Aesthetics, and Education, Visions for Intercultural Music Teacher Education (pp. 101-101), 26. Springer.
- Johansson, R. & Westrup, U. (2019). Om forskningscirkel. Tjänstelogik i välfärden : En modell för samskapande mellan professionella med barnet i fokus, 1:1, 153-160. Studentlitteratur AB.
- Johansson, R. & Westrup, U. (2019). Om forskningscirkeln. I Danielsson, P., Johansson, R. & Westrup, U. (Red.) Tjänstelogik i välfärden. En modell för samskapande mellan professionella med barnet i fokus (pp. 153-160). Studentlitteratur AB.
- Malmström, M. (2019). Jag rear ut min själ : Om marknadsföringsprosa i en gymnasieskolas informationsbroschyr. I Blennow, K., Brunnström, P. & Örbring, D. (Red.) Skrifter med historiska perspektiv, En historiker korsar sitt spår : En vänbok till Roger Johansson om att lära sig av historien och lära ut historia (pp. 239-254). Holmbergs.
- Malmström, M. (2019). Mina eller våra karaktärer?. I Ehriander, H. (Red.) Skrifter utgivna av Svenska barnboksinstitutet, 0347-5387 ; nr 148, Att skriva barn- och ungdomslitteratur (pp. 205-218). Studentlitteratur AB.
- Neuhaus, S. (2019). Kvitt, fri, ledig och lös - en tidigmodern skilsmässa i Malmö. I Jarlert, A. (Red.) Bibliotheca Historico-Ecclesiastica Lundensis, Reformationen i Lund - Malmö - Köpenhamn (pp. 85-99), 63. Lunds universitets kyrkohistoriska arkiv.
- Pennegård, E. (2019). Science Teaching Through the Lenses of Students : Lower Secondary School. Contributions from Science Education Research, Contributions from Science Education Research, 6, 273-284. Springer Science and Business Media B.V..
- Pennegård, E., Jakobsson, A., Lind, J., Davidsson, E., Abrahamsson, C., Lagerholm, C., Malm, M., Ollinen, K., Rietz, L. & Svensson, E. (2019). Vetenskapskommunikation och skolutveckling som en del av det tredje uppdraget. I Blennow, K., Brunnström, P. & Örbring, D. (Red.) En historiker korsar sitt spår : En vänbok till Roger Johansson om att lära sig av historien och lära ut historia (pp. 231-233). Malmö University.
- Persson, A. (2019). Målstyrningens förvandlingar inom svensk högre utbildning. I Blennow, K., BlennowÖrbring, P. B. & Örbring, D. (Red.) Skrifter med historiska perspektiv, En historiker korsar sitt spår : en vänbok till Roger Johansson om att lära sig av historien och lära ut historia (pp. 255-271). Malmö University.
- Persson, A. (2019). Skola, utbildning, kunskap : en motsägelsefull enhet. I Eliasson, A. (Red.) Den sociala människan : Sociologi för gymnasieskolan : Arbetshäfte. Studentlitteratur AB.
- Sæther, E. (2019). Intercultural game in music teacher education : Exploring El Sistema in Sweden. I ;Heidi, W., Partti, H. & Karlsen, S. (Red.) Landscapes: the Arts, Aesthetics and Education, Visions for intercultural music teacher education (pp. 63-63), 26. Springer.
- Sæther, E. & Di Lorenzo Tillborg, A. (2019). Reflections on research collaborations: A call for Nordic research on music education, sustainability, and democracy. Advancing music education in Northern Europe, 50-63. Routledge.
- Westrup, U. & Johansson, R. (2019). Att förstå varandra och tänka om. I Danielsson, P., Johansson, R. & Westrup, U. (Red.) Tjänstelogik i välfärden : En modell för samskapande mellan professionella med barnet i fokus (pp. 107-119), 1:1. Studentlitteratur AB.
- Andersson, G., Neuhaus, S. & Persson, A. (2018). Att uppleva, studera och förstå skolkulturer : från individuell skolerfarenhet till professionell lärarkompetens. I Persson, A. (Red.) Blivande lärare och deras lärare : introduktion till lärarutbildningen (pp. 24-54). Liber.