Publikationer
På denna sida visas ett urval skrifter som forskare vid Institutionen för utbildningsvetenskap har publicerat. Om du vill se ytterligare publikationer går det bra att söka i Lunds universitets publikationsdatabas (LUP).
Här hittar du mer information om LUP och kan söka efter publikationer
Bokkapitel (sida 3 av 8)
- Blennow, K. (2018). Det märks att ni har jobbat som lärare : professionalism och återförtrollning i lärarutbildningen. I Persson, A. (Red.) Blivande lärare och deras lärare : introduktion till lärarutbildningen (pp. 55-70). Liber.
- Bosseldal, I. (2018). Möten och icke-möten med blivande ämneslärare. I Persson, A. (Red.) Blivande lärare och deras lärare : Introduktion till lärarutbildningen (pp. 88-106). Liber.
- Brodin, E. & Frick, B. L. (2018). The SISA matrix for feedback fostering doctoral students’ creativity. I Carter, S. & Laurs, D. (Red.) Developing research writing: A handbook for supervisors and advisors (pp. 210-218). Routledge.
- Edgren, L. & Johansson, K. (2018). En distanskurs i historia. I Hrastinski, S. (Red.) Digitalisering av högre utbildning (pp. 191-196). Studentlitteratur AB.
- Hult, F. (2018). Language policy and planning and linguistic landscapes. I Tollefson, J. & Pérez-Milans, M. (Red.) Oxford Handbook of Language Policy and Planning (pp. 333-351). Oxford University Press.
- Lundberg, J. (2018). En återblick på distans : Undervisning av gymnasieelever och lärarstudenter. Blivande lärare och deras lärare : Introduktion till lärarutbildningen, 151-165. Liber.
- Malmström, M. (2018). Högtidsdag i Svenska Akademien : dåtida och samtida föreställningar om studenters skrivande. I Maurits, A. & Mårtensson, K. (Red.) Pedagogiska dilemman : Proceedings från Humanistiska och teologiska fakulteternas pedagogiska inspirationskonferens 2016 (pp. 99-107). Humanistiska och teologiska fakulteterna, Lunds universitet.
- Malmström, M. (2018). Lärarutbildningseländet – forskare och lärarutbildare i en korseld av sanningar. I Persson, A. (Red.) Blivande lärare och deras lärare : Introduktion till lärarutbildningen (pp. 200-216). Liber.
- Mårtensson, K. (2018). Stepping stones in a learning journey as university teacher. I Pleschová, G. & Simon, A. (Red.) Early career academic's reflections on learning to teach in Central Europe (pp. 50-51). SEDA.
- Mårtensson, K. & Roxå, T. (2018). Development of academic developers – supporting a scholarly community. I Scholkmann, A., Brendel, S., Brinker, T. & Kordts-Freudinger, R. (Red.) Blickpunkt Hochschuldidaktik, Zwischen Qualifizierung und Weiterbildung : Reflexionen zur gekonnten Beruflichkeit in der Hochschuldidaktik (pp. 249-270), Thema 134. wbv publication.
- Persson, A. (2018). Introduktion till lärarutbildningen. I Persson, A. (Red.) Blivande lärare och deras lärare : introduktion till lärarutbildningen (pp. 12-20). Liber.
- Persson, A. (2018). Vad händer här? : om att försöka förstå sig själv som universitetslärare, studenterna och den gemensamma undervisningssituationen. Blivande lärare och deras lärare : introduktion till lärarutbildningen, 166-187. Liber.
- Roxå, T. & Mårtensson, K. (2018). The impact of governance on teaching excellence in academic microcultures. I Broughan, C., Steventon, G. & Clouder, L. (Red.) Global Perspectives on Teaching Excellence: A new era for higher education. Routledge.
- Teke, H. (2018). Att undervisa för långtidsminnet. I Persson, A. (Red.) Blivande lärare och deras lärare - introduktion till lärarutbildningen (pp. 107-115). Liber.
- Örbring, D. & Grahn, M. (2018). Betyg och bedömning. I Persson, A. (Red.) Blivande lärare och deras lärare : Introduktion till lärarutbildningen (pp. 132-147). Liber.
- Geertsema, J., Huang Hoon, C., Lindberg-Sand, ?. & Larsson, M. (2017). Teaching Academies as a Means of Developing Institutional Quality : Academic Identities, Levels of Engagement and Organizational Cultures. I Stensaker, B., Bilbow, G. T., Breslow, L. & van der Vaart, R. (Red.) Strengthening Teaching and Learning in Research Universities : Strategies and Initiatives for Institutional Change (pp. 129-159). Springer.
- Grunefeld, H., Prins, F., van Tartwijk, J., van der Vaart, R., Loads, D., Turner, J., Mårtensson, K., Nilsen Gibbons, A. M., Harboe, T., Poder, K. & Wubbels, T. (2017). Faculty Development for Educational Leadership. I Stensaker, B., Bilbow, G. T., Breslow, L. & van der Vaart, R. (Red.) Strengthening teaching and learning in research universities : Strategies and Initiatives for Institutional Change (pp. 73-101). Palgrave Macmillan.
- Hult, F. (2017). Discursive approaches to policy. I Wortham, S., Kim, D. & May, S. (Red.) Encyclopedia of Language and Education, Discourse and Education (pp. 111-121). Springer.
- Hult, F. (2017). Nexus analysis as scalar ethnography for educational linguistics. I Martin-Jones, M. & Martin, D. (Red.) Researching multilingualism: Critical and ethnographic perspectives (pp. 89-104). Routledge.
- Pelger, S. & Larsson, M. (2017). Den pedagogiska portföljen – en väg mot ett kvalificerat akademiskt lärarskap. I Pelger, S. & Santesson, S. (Red.) Kompetensportfölj för dokumentation, reflektion och progression (pp. 89-107). Naturvetenskapliga fakulteten, Lunds universitet.
- Persson, A. & Persson, J. (2017). Vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet i högre utbildning och skola. Vetenskap och beprövad erfarenhet - skola. Lund University.
- Schubert, P., Jönsson, K. I., Bramryd, T., Johansson, M., Brink, E., Wamsler, C., Palo, T., Beery, T., Ekelund, N. & Stålhammar, S. (2017). Ekosystemtjänstbegreppet–en historisk tillbakablick och den förväntade rollen i svensk miljöpolicy. I Borén, T. (Red.) YMER, Urban utveckling och interaktion (pp. 213-237). Svenska Sällskapet för Antropologi och Geografi.
- Sigurðsson, H. A. (2017). Stylistic Fronting in corpora. I Thráinsson, H., Heycock, C., Petersen, H. P. & Hansen, Z. S. (Red.) Studies in Germanic Linguistics, Syntactic Variation in Insular Scandinavian (pp. 307-338), 1. John Benjamins Publishing Company.
- Sæther, E. (2017). Fastän. Festschrift till Göran Folkestad : The soundtrack of your life, 85-87. Musikhögskolan i Malmö, Lunds universitet.
- Örbring, D. (2017). Geographical and Spatial Thinking in the Swedish Curriculum. I Brooks, C., Butt, G. & Fargher, M. (Red.) International Perspectives on Geographical Education, The Power of Geographical Thinking (pp. 137-150). Springer International Publishing.