Publikationer
På denna sida visas ett urval skrifter som forskare vid Institutionen för utbildningsvetenskap har publicerat. Om du vill se ytterligare publikationer går det bra att söka i Lunds universitets publikationsdatabas (LUP).
Här hittar du mer information om LUP och kan söka efter publikationer
Böcker (sida 5 av 6)
- Wetterholm, H. (2001). En bildpedagogisk studie : lärare undervisar och elever gör bilder. Studia psychologica et paedagogica. Institutionen för pedagogik, Lärarhögskolan, 205 06 Malmö. Doktorsavhandling.
- Möllehed, E. (2001). Problemlösning i matematik : en studie av påverkansfaktorer i årskurserna 4-9. Bilaga 2 : elevernas lösningar av de olika problemen. Studia psychologica et paedagogica. Tomas Hallström, Lärarhögskolan, S- 200 45 Malmö, Sweden , tel.: 040-6658365,. Doktorsavhandling.
- Frisdal, B. (2001). Lyhördhet : studenters uppfattning av lyhördhet i omvårdnad och utbildning. Department of Education, Lund University. Doktorsavhandling.
- Hartsmar, N. (2001). Historiemedvetande. Elevers tidsförståelse i en skolkontext. Studia psychologica et paedagogica. Department of Educational and Psychological Research, School of Education, Lund University at Malmö. Doktorsavhandling.
- Möller, T. (2001). Undervisa mot våld. Attityder, läromedel, arbetssätt. Studia psychologica et paedagogica. Department of Educational and Psychological Research, School of Education, Lund University at Malmö. Doktorsavhandling.
- Johansson, R. (2001). Kampen om historien : Ådalen 1931 : sociala konflikter, historiemedvetande och historiebruk 1931-2000. Hjalmarson & Högberg.
- Ivarsson, H. (2000). Hälsopedagogik i sjuksköterskeutbildningen. Studia psychologica et paedagogica. Department of Educational and Psychological Research, School of Education, Lund University at Malmö. Doktorsavhandling.
- Lovén, A. (2000). Kvalet inför valet: Om elevers förväntningar och möten med vägledare i grundskolan. Studia psychologica et paedagogica. Institutionen för pedagogik, Lärarhögskolan, 205 06 Malmö. Doktorsavhandling.
- Ekstrand, B. (2000). Småbarnsskolan: vad hände och varför?: en sekellång historia studerad med fokus på förändring av pedagogisk verksamhet från 1833 och framåt. Britten Ekstrand, Högskolan Kristianstad, S-291 88 Kristianstad. Doktorsavhandling.
- Rosenlind, M. (2000). Vuxnas tänkande om och förhållningssätt till munhälsa. Department of Education, Lund University. Doktorsavhandling.
- Sandén, I. (2000). Skoldaghem: Ett alternativ för elever i behov av särskilt stöd. Studia psychologica et paedagogica. Department of Educational and Psychological Research, School of Education, Lund University at Malmö. Doktorsavhandling.
- Arvidsson, B. (2000). Group supervision in nursing care. A longitudinal study of psychiatric nurses´ experiences and conceptions. Studia psychologica et paedagogica. Series altera. School of Education, Malmö University. Doktorsavhandling.
- Campart, M. (2000). Schooling Emotional Intelligence Through Narrative and Dialogue. Implications for the education of children and adolescents. Studia psychologica et paedagogica. Department of Educational and Psychological Research, School of Education, Lund University at Malmö. Doktorsavhandling.
- Månsson, A. (2000). Möten som formar - Interaktionsmönster på förskola mellan pedagoger och de yngsta barnen i ett genusperspektiv. Studia psychologica et paedagogica. School of Education, Malmö University. Doktorsavhandling.
- Hamilton, I. (2000). Leva med stroke - lära av erfarenheter. Studia psychologica et paedagogica. Inst f pedagogik, Lärarutbildningen, 205 06 Malmö tel: 040-325000; 325134 Fax: 040-325210,. Doktorsavhandling.
- Havung, M. (2000). Anpassning till rådande ordning. En studie av manliga förskollärare i förskoleverksamhet. Studia psychologica et paedagogica. Department of Educational Research, Box 23 501, S-20045 Malmö, Sweden. Doktorsavhandling.
- Persson, A. (2000). Social kompetens. När individen, de andra och samhället möts. Första upplagan. Studentlitteratur AB.
- Sæther, E., Becker Gruvstedt, M. & Olsson, B. I. (2000). World Music School : musikundervisning i en mångkulturell skola. Perspectives in music and music education, 1. Malmö: Lund University, Malmö Academy of Music.
- Aspelin, J. (1999). Klassrummets mikrovärld. Brutus Östlings Bokförlag Symposion. Doktorsavhandling.
- Utas Carlsson, K. (1999). Violence Prevention and Conflict Resolution: A Study of Peace Education in Grades 4-6. Studia psychologica et paedagogica. Department of Educational and Psychological Research, School of Education, Lund University at Malmö. Doktorsavhandling.
- Karlsudd, P. (1999). Särskolebarn i integrerad skolbarnsomsorg. Studia psychologica et paedagogica. Series altera, 142. Department of Educational Research, Box 23 501, S-20045 Malmö, Sweden. Doktorsavhandling.
- Eriksson, K. (1998). På spaning efter livets mening. Om livsfrågor och livsåskådning hos äldre grundskoleelever i en undervisningsmiljö som befrämjar kunskapande. Studia psychologica et paedagogica. Department of Educational Research, Box 23 501, S-20045 Malmö, Sweden. Doktorsavhandling.
- Fritzén, L. (1998). Den pedagogiska praktikens janusansikte: om det kommunikativa handlandets didaktiska villkor och konsekvenser. Lund University Press. Doktorsavhandling.
- Olofsson, S.-S. (1998). Kvinnliga skolledares ledarstil i svensk grundskola. Studia psychologica et paedagogica. Series altera. Almqvist & Wiksell International. Doktorsavhandling.
- Vallberg Roth, A.-C. (1998). Könsdidaktiska mönster i förskolepedagogiska texter. Studia psychologica et paedagogica. Almqvist & Wiksell International. Doktorsavhandling.