Publikationer
På denna sida visas ett urval skrifter som forskare vid Institutionen för utbildningsvetenskap har publicerat. Om du vill se ytterligare publikationer går det bra att söka i Lunds universitets publikationsdatabas (LUP).
Här hittar du mer information om LUP och kan söka efter publikationer
Böcker (sida 2 av 6)
- Lind, J. (2019). Elevers förståelse av tekniska system och designprocesser : Det är tekniskt, ganska svårt och avancerat. Lund Studies in Educational Sciences. Lund University (Media-Tryck). Licentiatavhandling.
- Abrahamsson, C. (2019). Elevengagemang ur ett NO-lärarperspektiv : Hur lärare uppfattar elevers engagemang och dess betydelse för lärarrollen och undervisningen. Lund Studies in Educational Sciences. Licentiatavhandling.
- Bosseldal, I. (2019). Vart tog behaviorismen vägen? : Social responsivitet mellan barn och vuxen, hund och människa. Lund Studies in Educational Sciences. Lund University, Faculty of Social Sciences. Doktorsavhandling.
- Pennegård, E. (2019). Att se undervisningen genom elevernas ögon : En studie om hur lärare och elever beskriver att lärares undervisning gynnar elevers lärande i naturvetenskapliga ämnen på högstadiet. Lund Studies in Educational Sciences. Licentiatavhandling.
- Persson, A. (2018). Framing Social Interaction : Continuities and Cracks in Goffman's Frame Analysis. Routledge.
- Malmström, M. (2017). Synen på skrivande : Föreställningar om skrivande i mediedebatter och gymnasieskolans läroplaner. Lund University (Media-Tryck). Doktorsavhandling.
- Brodin, E., Lindén, J., Sonesson, A. & Lindberg-Sand, ?. (2016). Forskarhandledning i teori och praktik. Studentlitteratur AB.
- Persson, A. (2016). Skola och makt : om viljan till kunskap, beroendet av utbildning och tvånget att gå i skola. Tredje upplagan. Myndigheten för tillgängliga medier.
- Rosengren, H. (2016). Fünf Musiker im Schwedischen Exil : Nazismus - Kalter Krieg - Demokratie. Musik im "Dritten Reich" und im Exil, 19. von Bockel Verlag.
- Bergqvist, J. (2015). Att sätta praxis på pränt : En handbok i att skriva betygskriterier.
- Gunnarsson, T. (2015). Multilingual Students' Writing in English : The Role of Their L1(s). Centre for Languages and Literature, Lund University. Licentiatavhandling.
- Persson, A. (2015). Ritualisering och sårbarhet : ansikte mot ansikte med Goffmans perspektiv på social interaktion. Myndigheten för tillgängliga medier.
- Örbring, D. (2015). Utkik 4-6 Geografi. Utkik. Gleerups Utbildning AB.
- Örbring, D. (2015). Utkik 4-6 Geografi Interaktiv lärarbok. Gleerups Utbildning AB.
- Mårtensson, K. (2014). Influencing teaching and learning microcultures. Academic development in a research-intensive university. Lund University (Media-Tryck). Doktorsavhandling.
- Persson, A. (2014). Skola och makt : om viljan till kunskap, beroendet av utbildning och tvånget att gå i skola. Tredje upplagan. Carlsson Bokförlag.
- Persson, J. & Sahlin, N.-E. (2013). Vetenskapsteori för sanningssökare. Fri tanke förlag.
- Persson, A. (2012). Ritualisering och sårbarhet : ansikte mot ansikte med Goffmans perspektiv på social interaktion. Liber.
- Lundström, M. (2011). Decision-making in health issues: Teenagers' use of science and other discourses. Malmö Studies in Educational Sciences, 64. Doktorsavhandling.
- Schenker, K. (2011). På spaning efter idrottsdidaktik. Malmö Studies in Educational Sciences, No. 61. Doktorsavhandling.
- Hansson, F. (2011). På jakt efter språk : om språkdelen i gymnasieskolans svenskämne. Malmö Studies in Educational Sciences, 60. Malmö högskola. Doktorsavhandling.
- Svensson, A.-K. (2011). Lärarstudenters berättelser om läsning. Från tidig barndom till mötet med lärarutbildning. Malmö Studies in Educational Sciences, No. 58. Malmö högskola. Doktorsavhandling.
- Jönsson, L.-E., Persson, A. & Sahlin, K. (2011). Institution. Begreppbart. Liber.
- Amhag, L. (2010). Mellan "jag" och andra. Nätbaserade studentdialoger med argumentering och responsgivning för lärande. 2010:57. Doktorsavhandling.
- Londos, M. (2010). Spelet på fältet: relationen mellan ämnet idrott och hälsa i gymnasieskolan och idrott på fritiden. Malmö Studies in Educational Sciences, No. 55. Doktorsavhandling.