Publikationer
På denna sida visas ett urval skrifter som forskare vid Institutionen för utbildningsvetenskap har publicerat. Om du vill se ytterligare publikationer går det bra att söka i Lunds universitets publikationsdatabas (LUP).
Här hittar du mer information om LUP och kan söka efter publikationer
Övrigt (sida 2 av 4)
- Vestergård, J. & Pamment, Y. (2022). Skrivutveckling i alla ämnen : (ämnesspecifik text: kemi). Skolverket.
- Persson, A. (2021). Introduction to Goffman's sociology : Being like others and becoming something else. Department of Educational Sciences, Lund University.
- Persson, A. (2021). Mellan närvaro och kritik - praktiknära skolforskning i Lund. Uppsala universitet.
- Karlsson, J. & Berglund, H. (2020). Att lyfta språket och ämneskunskaperna med hjälp av stöttning (ämnesspecifik text: biologi). Skolverket.
- Karlsson, J. & Berglund, H. (2020). Att ta tillvara och bygga vidare på tidigare kunskaper (ämnesspecifik text: biologi). Skolverket.
- Persson, A., Holmström, O. & Neuhaus, S. (2020). Göra lärarutbildning : samspel och spänningar mellan ämneslärarutbildningars institutionalisering, organisering och framing.
- Schmitt, I. (2020). Thinking teaching with corona/covid 19 – echoes in empty hallways.
- Karlsson, J. & Christersson, M. (2019). Flerspråkighet och de samlade språkliga resurserna (ämnesspecifik text: matematik). Skolverket.
- Karlsson, J. & Christersson, M. (2019). Läsförståelse i alla ämnen (ämnesspecifik text: matematik). Skolverket.
- Bernmalm, E. & Örbring, D. (2018). Time to talk about student mental health.
- Blennow, K. & Karlsson, J. (2018). Att aktivera och synliggöra elevers förkunskaper (ämnesspecifik text: samhällskunskap). Skolverket.
- Blennow, K. & Karlsson, J. (2018). Läsförståelse i alla ämnen (ämnesspecifik text: samhällskunskap). Skolverket.
- Karlsson, J. & Örbring, D. (2018). Att lyfta språket och ämneskunskaperna med hjälp av stöttning (ämnesspecifik text: religionskunskap). Skolverket.
- Persson, A. (2018). Framing Social Interaction Preview. Routledge.
- Persson, A., Johansson, R. & Neuhaus, S. (2018). Praktiknära forskning i skolan - några reflektioner.
- Splendido, F. & Örbring, D. (2018). Att ta tillvara och bygga vidare på tidigare kunskaper (ämnesspecifik text: geografi). Skolverket.
- Splendido, F. & Örbring, D. (2018). Flerspråkighet och de samlade språkliga resurserna (ämnesspecifik text: religionskunskap). Skolverket.
- Splendido, F. & Örbring, D. (2018). Nyanlända elever och bedömning i en språk- och kunskapsutvecklande undervisning (ämnesspecifik text: geografi). Skolverket.
- Sæther, E. (2018). Bortom metoderna.
- Sæther, E. (2018). Kaluli-groove och Landskrona-sväng : Musiketnologiska och musikpedagogiska betraktelser kring ljudlandskap.
- Sæther, E. & Åkesson, A. (2018). Tjugoen strängar och en kalebass : Ett samtal om (och i) korans musik.
- Grahn, M. & Örbring, D. (2017). NE Geografi 7-9. Nationalencyklopedin.
- Schmitt, I. (2017). A pedagogy of being there in times of crisis? A tribute to Sara Goodman, and a rant.
- Örbring, D. (2017). What is knowledge in school?. Raising Voices in Education.
- Persson, A. (2016). Etikettsbrottet är budskapet : i alla fall för Trump, kanske också för Dylan.