När man inte förstår lär man bara formler utantill. Men förstår man inte kemi kan det gå som med Hallandsåsen och akrylamid, säger Ylva Hamnell-Pamment.
– Kemiämnet är som en kanariefågel i gruvan. Svårigheter med lärandet syns väldigt tydligt där.
Ylva Hamnell-Pamment i Sydsvenskan
Av Caroline Cabot -
Publicerad den 17 november 2023

Varför är kemi så svårt? Lundaforskaren Ylva Hamnell-Pamment har själv undervisat i kemi både i skolan och på universitet. Hon blev förvånad när studenter som läst kemi på gymnasiet och sedan nästan ett år på universitetet fortfarande hade svårt med begreppen. Det ledde så småningom till avhandlingen Sensemaking in chemistry at upper secondary school. Nu berättar hon som sina resultat i Sydsvenskan.
2025-03-11
Premiär för kortfilmer om kemins didaktik
2025-02-27
HTs pedagogiska konferens 13 nov 2025
2025-02-25
Collin Loughlin has defended his PhD-thesis The Unintentional Lecture
2025-02-21
Professor Mona Holmqvist har utsetts till ledamot i Vetenskapsrådet
2025-02-21
Professor Katarina Mårtensson är nyinvald ledamot i SUHF:s expertgrupp för högskolepedagogiska frågor