Stark kritik mot inkludering: ”Elever har olika förutsättningar”
Av Caroline Cabot -
Publicerad den 1 november 2024
Allt fler forskare ifrågasätter om fokuset på fysisk inkludering i det ordinarie klassrummet gagnar elever med autism och adhd, som ofta brottas intryckskänslighet och koncentrationsproblem. Mona Holmqvist, redaktör till nya antologin ”Specialdidaktik”, betonar att olika elever behöver olika lösningar – och det kan ibland innebära undervisning i mindre grupper eller enskilt. ”Flexibiliteten behöver bli bättre i svensk skola”, säger hon till tidningen Special Nest.
2024-11-08
Inkluderingshaveriet: ”Det är dags att tänka om”
2024-11-08
The inclusion breakdown: "It’s time to rethink"
2024-11-01
Strong criticism of inclusion: "Students have different needs"
2024-10-18
SKÄL 2024 – En framgångsrik mötesplats för ämneslärarutbildningen
2024-10-15
Bli ämneslärare på bara tre terminer, med vår kompletterande pedagogisk utbildning