Forskarskola med fokus på lärarutbildning och praktiknära forskning

Av Caroline Cabot - Publicerad den 13 januari 2025
Elev räcker upp handen i ett klassrum.

Hur kan vi minska gapet mellan lärarutbildningen och den verkliga undervisningen i skolan? Det är en av frågorna som forskarskolan ROCIT, som finns här på Institutionen för utbildningsvetenskap, arbetar med.

I en nyligen publicerad artikel i LUM – Lunds universitets magasin berättar professor Roger Johansson och doktoranden Linnea Khodiar om forskarskolans arbete och hur den kan bidra till att stärka kopplingen mellan akademi och skola.

– "För mig är det viktigt att jag forskar för lärarna, inte om dem, och att det sker på ett inkluderande sätt", säger Linnea Khodiar, som i sin avhandling undersöker nyutexaminerade lärare i vinstdrivande gymnasieskolor.

Läs hela artikeln i LUM här: Forskarskola ska förbättra lärarutbildningen

Detta är ROCIT

ROCIT – Research on Collaboration in Teacher Education är en forskarskola i utbildningsvetenskap vid Lunds universitet. Forskarskolan har nio doktorander och är ett samarbete mellan åtta lärosäten: Lunds universitet, Malmö universitet, Kungliga Musikhögskolan i Stockholm, Uppsala universitet, Söder­törns högskola, Linnéuniversitetet, Gävle högskola och Kungliga Tekniska Högskolan. Syftet med ROCIT är att förbättra lärarutbildningen. Ytterst vill man förbättra arbetsmiljön för lärare och elever i grundskolan. Projektet finansieras av ett anslag på 40 miljoner från Vetenskapsrådet.

Senaste nyheter