Inspelat av UR den 6 mars 2024 i Lux aula på Lunds universitet. Fler föreläsningar från HT-dagarna 2024 hittar du på URplay.
Föreläsning på UR: Elevens roll i skolan i ett historiskt perspektiv
Av Caroline Cabot -
Publicerad den 15 maj 2024

Vilka grupper av elever gynnas eller missgynnas av det rådande skolsystemet? Och hur har elevens roll i skolan förändrats genom tiderna? Det utforskar professor Mona Holmqvist i en föreläsning på Humanist- och teologdagen 2024.
Utformningen av skolan har alltid gynnat eller missgynnat olika grupper av elever. Även synen på lärande påverkar vilka elever som erbjuds bäst förutsättningar att lyckas i skolsystemet, berättar Mona Holmqvist, professor i utbildningsvetenskap. Kraven i dag missgynnar till exempel elever med adhd och autism även om de inte har några svårigheter rent kognitivt.
2025-02-21
Professor Mona Holmqvist har utsetts till ledamot i Vetenskapsrådet
2025-02-21
Professor Katarina Mårtensson är nyinvald ledamot i SUHF:s expertgrupp för högskolepedagogiska frågor
2024-11-19
KPU-alumnen Sanne Johansson i Sydsvenskan
2024-11-08
Inkluderingshaveriet: ”Det är dags att tänka om”
2024-11-01
Stark kritik mot inkludering: ”Elever har olika förutsättningar”