SKÄL 2023
Den 29 september 2023 bjuder Utbildningsvetenskapliga institutionen in till en helt ny konferens! SKÄL är tänkt att bli den första i en årlig konferensserie om verksamhetsförlagd utbildning för VFU-handledare, ämneslärarutbildare, alumner samt ämneslärarstudenter från KPU termin 2 och sammanhållna ämneslärarprogrammet termin 9. En mötesplats för inspiration och diskussion kring vårt gemensamma arbete. Konferensen kan även utgöra en del av VFU-handledarutbildningen.
Dagen inleds med gemensamma sessioner med syfte att placera VFU i ett större sammanhang. På eftermiddagen erbjuds workshops för att diskutera hur vi tillsammans kan främja praktiknära forskning, stötta våra blivande lärare under VFU och i deras examensarbete samt skörda frukterna av deras arbete. Vi avslutar dagen med ytterligare en chans för nätverkande med mingel och fredagsbubbel.
Program:
09:00 - 10:00 Välkommen till SKÄL
En introduktion till dagen konferens med:
Doktorand och projektledare för SKÄL: Tina Gunnarsson
Utbildningschef: Sinikka Neuhaus
Utbildningsledare: Helena Hörvin Billsten och Suzana Ristic
09:45 - 10:00 VFU-ansvariga på Polhem och Spyken
Mats Malm och Peter Larsson
10:00 - 10:30: FIKA
10:30 - 10:45: VFU i Tanzania
Ett samtal med Richard Asker och Rachel Onamu. Två studenter från den kompletterande pedagogiska utbildningen som gjorde sin VFU i Tanzania våren 2023.
Kommunal satsning på praktiknära forskning
Linda Smidfeldt och Martin Granbom berättar om sitt projekt i praktiknära forskning.
11:00 - 12:00 Keynote speakers
11:00 - 11:20 Katarina Lundin, professor i språkdidaktik vid Lunds universitet
VFU som vändpunkt och utgångspunkt
Bland andra Lundin (2018) och Strand (2021) visar hur viktiga perioderna av verksamhetsförlagd utbildning är för ämneslärarstudenter, oavsett om erfarenheterna från dessa perioder beskrivs som positiva eller negativa. I sin longitudinella studie liknar Lundin (2018) VFU-perioderna vid trösklar (jfr Meyer & Land 2006, Josefsson & Lundin 2017) eller konceptuella portaler (jfr Perkins 1999), det vill säga företeelser som i grunden påverkat och i större eller mindre utsträckning förändrat studenternas förhållningssätt till sitt kommande yrke. Den verklighetschock (Renberg & Friberg 2015) studenterna upplevde under sin första VFU-period rörde både organisation, utbildningsuppdrag, ämnesinnehåll och läraruppdrag. Den skolverklighet studenterna mötte fick dem delvis att ifrågasätta sitt yrkesval, men när de fått möjlighet att diskutera sina upplevelser kunde de ta dessa med sig som bearbetade erfarenheter. I en uppföljande studie visar Lundin (u.a.) hur studenterna under sina första yrkesverksamma år fortfarande använde VFU-perioderna som fond för olika didaktiska val och pedagogiska ställningstaganden.
11:20 - 11:40 Kristina Juter, gästprofessor i matematikdidaktik vid Lunds universitet
Matematik i lärarutbildningar - Studenters uppfattningar och argument
Föredraget kommer att handla om studenters uppfattningar om och hantering av matematik och deras (ibland motstridiga) argument och slutsatser. Bland annat diskuteras studenters begreppsbilder i generella och specifika situationer ur ett lärandeperspektiv.
11:40 - 12:00 Mona Holmqvist, professor i utbildningsvetenskap vid Lunds universitet
Praktikutvecklande skolforskning handlar om att lärare, eventuellt tillsammans med forskare och/eller lärarstudenter, identifierar ett utvecklingsbehov i relation till den praktik man befinner sig i och systematiskt arbetar för att identifiera och dokumentera vad som bidrar till förbättring.
Att förändra något i skolans verksamhet leder inte alltid till en förbättring för elevernas utveckling och lärande. Föreläsningen lyfter fram metoder för att identifiera huruvida förändringar leder till förbättring, samt modeller för praktikutvecklande forskning i syfte att förbättra verksamheten i skolan. I samband med detta presenteras även några resultat från genomförda studier i samverkan med lärare.
12:00 - 12:15 Gemensam frågestund med konferensens tre keynote speakers
12:15 - 13:15 LUNCH
13:15 - 14:00 Workshop 1: Verksamhetsförlagd utbildning (VFU)
14:00 - 14:45 Workshop 2: Praktiknära forskning
14:45 - 15:15 FIKA
15:15 - 16:00 Avslutning
Uppsamling med mentimeter om dagens konferens, samt önskemål inför SKÄL 2024.