okt

Lärarens återkomst 2.0

30 oktober 2024 13:15 till 15:00 Seminarium

Välkommen till ett tankeväckande seminarium med professor Jonas Linderoth, författaren bakom den omdebatterade boken "Lärarens återkomst". Här utforskar vi den växande rörelsen för evidensbaserad undervisning och hur kognitionsvetenskapens senaste insikter kan forma framtidens lärarroll.

Jonas Linderoth, professor i två ämnen, pedagogik och MEB (medier estetik och berättande), Institutionen för Pedagogik, kommunikation och lärande, Göteborgs universitet. Bakgrund som ämneslärare i bild och religion.

2016 skrev professor Jonas Linderoth debattboken "Lärarens återkomst". I boken var Linderoth kritisk mot pedagogiska idéer som gick ut på att minimera lärarens direkta kunskapsförmedling och istället fokusera på att vara vägledande i elevers undersökande och upptäckande. Linderoth menade att dessa idéer stod i kontrast till vad som utgör läraryrkets kärna – att berätta, visa och förklara saker på ett sådant sätt att elever lär sig. Sedan boken skrevs har intresset för den kunskapsförmedlande lärarrollen vuxit sig starkare. Idag finns en gräsrotsrörelse bland lärare som intresserar sig för evidensinformerad undervisning baserad på kognitionsvetenskap. Det finns ett ökat intresse för forskning som omsätter kunskaper om vår kognitiva arkitektur till undervisningsstrategier. I detta seminarium diskuterar Linderoth den tidigare debatten i ljuset av de mer samtida diskussionerna om vilken roll kognitionsvetenskap och forskning kring undervisningseffekter bör ha i skola och lärarutbildning.

Det här seminariet är en del av seminarieserien Högre seminarier i utbildningsvetenskap. Läs mer om serien här.

Om händelsen:

30 oktober 2024 13:15 till 15:00

Plats:
MNO:M313, MNO-huset, Instrumentmakaregränden 1, Lund.

Målgrupp:
Lärare, lärarstudenter, VFU-lärare, forskare och alla andra intresserade av ämnet.

Språk:
Svenska

Kontakt:
mona.holmqvistuvet.luse

Spara händelsen till din kalender