Kurs
Kurs 7,5 högskolepoäng • ÄNPF02
Är du intresserad av att utveckla din förståelse för hur sociala samspel och omvärldsuppfattning påverkar kunskapsutveckling för personer ed ADHD/autism i lärandesituationer? Kursen ges som fristående kurs i utbildningsvetenskap och är en fortsättning på kursen Specialdidaktik med inriktning ADHD/autism.
Kursen riktar sig till dig inom skola, vård, omsorg och rättsväsendet som möter barn och vuxna med autism och ADHD i lärandesituationer. Syftet med kursen är att utveckla förståelse för betydelsen av socialt samspel och omvärldsuppfattning i lärandesituationer för individer med autism och ADHD, samt hur denna kunskap kan bidra till förbättrad kunskapsutveckling för individer med dessa diagnoser.
Du kommer att få genomföra kursuppgifter med tydlig förankring i den verksamhet du arbetar inom.
Kursen går på kvartsfart under höstterminen 2025. De lärarledda träffarna sker på sen eftermiddag/kvällstid.
Kursen ges i form av föreläsningar, gruppdiskussioner och seminarier. Litteraturläsning sker mellan kurstillfällena, som bygger på att deltagarna tagit del av litteraturen inför gemensamma seminarier. Deltagande i 3-5 av kursens seminarier är obligatoriskt och en förutsättning för att bli godkänd på kursen.
Kurstillfälle:
höstterminen 2025
Studiesätt:
kvartsfart,
kvällstid
Kursperiod:
2025-09-01 – 2026-01-18
Anmälningskod:
LU-39415
Behörighet:
Grundläggande behörighet samt att studenten genomgått kursen ÄNPF01 Specialdidaktik med inriktning attentiondeficit/hyperactivity disorder (ADHD) och autismspektrumtillstånd (AST), 7,5 hp, eller motsvarande.
Second Admission Round
Nationell ansökningsomgång
Höstterminen 2025
Anmälan öppnar 17 mars
15april 2025