Högre seminarier i utbildningsvetenskap
Välkommen att delta i vår seminarieserie högre seminarier i utbildningsvetenskap!
Här diskuteras aktuella ämnen tillsammans med inbjudna personer som alla bedriver intressant forskning relaterad till utbildningsvetenskap. Seminarieserien är öppen för alla intresserade.
Schema, höstterminen 2024
When Learning Becomes Difficult - Emotional Challenges in Education
Time and date: 4/9 kl 13.15-15
Place: MNO:M313, MNO house, Instrumentmakaregränden 1, Lund.
Language: English
Guest: Maria Weurlander, Associate Professor and Senior Lecturer in Higher Education at the Department of Education at Stockholm University
About the seminar
Certain teaching situations and subject matter can be experienced by students as emotionally challenging. They may feel worry, anxiety, and fear. During the seminar, research will be presented on what students in higher education find emotionally challenging in different contexts and across various disciplines, and what they struggle with as a consequence of these challenges. The seminar will conclude with a discussion on how teachers and educational programmes can support students.
Maria Weurlander is Associate Professor and Senior Lecturer in Higher Education at the Department of Education at Stockholm University
Utbildningsvetenskap vid Vetenskapsrådet - Tillbakablick och framtid
Datum: 11/9 kl 13.15-15
Lokal: MNO:M313, MNO-huset, Instrumentmakaregränden 1, Lund.
Om seminariet
Temat diskuteras med Pernilla Nilsson,professor i naturvetenskapens didaktik vid Högskolan i Halmstad och huvudsekreterare för utbildningsvetenskap vid Vetenskapsrådet.
Lärarens återkomst 2.0
Datum: 30/10 kl 13.15-15
Lokal: MNO:M313, MNO-huset, Instrumentmakaregränden 1, Lund.
Jonas Linderoth, professor i två ämnen, pedagogik och MEB (medier estetik och berättande), Institutionen för Pedagogik, kommunikation och lärande, Göteborgs universitet. Bakgrund som ämneslärare i bild och religion.
2016 skrev professor Jonas Linderoth debattboken "Lärarens återkomst". I boken var Linderoth kritisk mot pedagogiska idéer som gick ut på att minimera lärarens direkta kunskapsförmedling och istället fokusera på att vara vägledande i elevers undersökande och upptäckande. Linderoth menade att dessa idéer stod i kontrast till vad som utgör läraryrkets kärna – att berätta, visa och förklara saker på ett sådant sätt att elever lär sig. Sedan boken skrevs har intresset för den kunskapsförmedlande lärarrollen vuxit sig starkare. Idag finns en gräsrotsrörelse bland lärare som intresserar sig för evidensinformerad undervisning baserad på kognitionsvetenskap. Det finns ett ökat intresse för forskning som omsätter kunskaper om vår kognitiva arkitektur till undervisningsstrategier. I detta seminarium diskuterar Linderoth den tidigare debatten i ljuset av de mer samtida diskussionerna om vilken roll kognitionsvetenskap och forskning kring undervisningseffekter bör ha i skola och lärarutbildning.
Generative AI in higher education. Big data, big promises, big disappointment?
Date: 26/11 kl 13.15-15
Place: MNO:M313, MNO-huset, Instrumentmakaregränden 1, Lund.
Cormac McGrath, Associate professor in education and educational developer. Cormac leads two AI focused research projects, one addressing the ethical of AI in higher education, and the other on AI literacy in the context of teacher education. Both projects are funded by The Wallenberg AI, Autonomous Systems and Software Program – Humanity and Society (WASP-HS).
Artificial Intelligence (AI) chatbots trained on large language models are an example of Generative AI which brings promises and threats to the higher education sector. During the seminar we will discuss two articles. Generative AI Chatbots in Higher Education: A Review of an Emerging Research Area is a review paper that addresses a selection of empirical studies on generative AI in higher education. In this study, we examine the emerging research area of AI chatbots in higher education (HE), focusing specifically on empirical studies conducted since the release of ChatGPT. The study takes a three-pronged approach to the empirical data. We first, examine the state of the emerging field of AI chatbots in HE. Second, we identify the theories of learning used in the empirical studies on AI chatbots in HE. Third, we scrutinize the discourses of AI in HE framing the latest empirical work on AI chatbots. Beyond the Hype: Towards a Critical Debate About AI Chatbots in Swedish Higher Education is a conceptual paper which identifies and wishes to stimulate critical debate. The paper considers generative AI as an emerging technology in higher education, and looks at AI chatbots through the lens of human–technology mediations and wishes to understand what may be lost be using gen AI chatbots in higher education.
Schema, vårterminen 2024
AI i forskning
Erik Winerö, doktorand i Tillämpad Informationsteknologi med inriktning mot utbildningsvetenskap vid IT-fakulteten, institutionen för tillämpad IT.
Datum: 7/2 kl 13.15-15
Lokal: M313, MNO-huset, Sölvegatan 16, Lund.
Det senaste året har vi erfarit en kraftig utveckling på AI-området. Denna utveckling påverkar också pedagogisk forskning - och då inte endast forskningens objekt utan även dess metoder och etik. I denna föreläsning ger Erik Winerö en översiktlig introduktion till AI, packar upp några centrala begrepp för att öka förståelsen av några av de AI-forskningstjänster som dykt upp under året. Föreläsningen kommer också att bestå utav ett par demonstrationer av forskningsrelaterade AI-system som tillhörande frågeställningar att ta med sig framgent.
Akademiskt lärarskap – professionalisering av lärare i högre utbildning
Klara Bolander Laksov, professor i pedagogik med inriktning mot högskolepedagogik vid Stockholms universitet
Datum: 7/2 kl 13.15-15
Lokal: M313, MNO-huset, Sölvegatan 16, Lund.
Under 2000-talet har högskolepedagisk forskning i ökande grad fokuserat på frågor om institutionella kulturer och vad som påverkar dessa i relation till universitetslärares undervisning. Klara Bolander Laksov presenterar och diskuterar sin forskning i relation till begreppet ’akademiskt lärarskap’ vid seminariet. Förutsättningarna för lärare i högre utbildning att basera sin lärarpraktik på forskning och beprövad erfarenhet ser olika ut och påverkas av faktorer på individ, kollegial och organisationsnivå. Detta kommer att diskuteras.
Praktiknära skolforskning – vad, varför och hur?
Ulrika Bergmark, professor i pedagogik vid Luleå Tekniska Universitet.
Datum: 10/4 kl 13.15-15
Lokal: M313, MNO-huset, Sölvegatan 16, Lund.
Praktiknära forskning har de senaste årtiondena blivit allt vanligare i förskola, skola och universitet. Presentationen belyser vad som karaktäriserar en sådan forskningsansats, varför den har fått ökad popularitet och hur praktiknära forskningsprojekt kan genomföras, inklusive vilka utmaningar och möjligheter som kan finnas.
Transforming University Education – How might the educational purposes of higher education shape institutional and national policies?
Professor Paul Ashwin, from University of Lancaster.
Date and time: Tuesday 7 May, 16.15-18.00
Place: Room O104, Dept of Educational Science, MNO-builiding, Sölvegatan 16, Lund.
In his work “Transforming University Education: A Manifesto” (2020, Bloomsbury) Professor Paul Ashwin argued that the educational purposes of university degrees need to shape how the quality of higher education is understood in institutional and national higher education policies. In this seminar, he will reflect on whether this is a realistic aim and consider what strategies might help to achieve it.
Paul Ashwin is a Professor of Higher Education and Deputy Director of the Centre for Global Higher Education. His research is focused on the educational role of higher education. He is interested in how curricula in higher education can be designed in ways that help to transform students' understanding of themselves and the world. He is also interested in the role of policies in shaping the education offered by higher education institutions. The kinds of questions that he explores in this research include: What counts as high quality teaching and learning in higher education? How is this positioned in policies and practices? How do we research and theorise these competing notions of quality? How do we enhance the quality of education in ways that also support greater societal equality?
Welcome!
Högre utbildning
Lars Geschwind, professor inom teknikvetenskapens lärande vid KTH, docent i Higher Education Policy and Management samt förbundsdirektör vid SULF.
Datum: 8/5 kl 13.15-15
Lokal: M313, MNO-huset, Sölvegatan 16, Lund.